السبت، 3 أكتوبر 2009

الصدمة الأولى

يو يو يو هاي افري بادي أنا موهامد هانافي من aast انهردة كان فرست داي اروح فيه الكلية وبصراحة اتبصت آخر حاجة بس طبعا كانت انهردة الدعاوي بالهبل على اللي درسوني العلم بالعربي . اسوء حاجة انك بتدرس بالانجليزي كل حاجة وطبعا زي ما كلو عارف أنا دراستي كلها كانت عربي يعني ضايع ضايع طيب عملت ايه يا واد يا محمد ؟ أنا دخلت الجامعة على الساعة 8 وطلعت على الفصل (بالمناسبة كليتنا فصول مش مدرجات ) لقيت الفصل فاااضييي كله وإذ فجأة ألمح بطرف عيني وانا بلف راسي حاجة لونها بمبا رحت مدقق عيني لقيتها شابة قدي كدة ( فضلت تايه خمس دقائق لغاية ما خدت بالي إن احنا فصول مختلط مش زي السعودية ) فقلت أبدأ بالكلام
_سلام عليكم
_وعليكم السلام
(راح داخل شاب كمان وقعد جمبي )
فضلت قاعد قاعد ومفيش حد تاني والدنيا حر رحت قايم وشغلت التكيف بنفسيي اه والله بنفسي .
شوية وزهقت بجد رحت سائلهم هما الاتنين .
_ اسمك ايه
_ايمن
_وانتي اسمك ايه
_ هدير
_ وأنا محمد (بابتسامة واسعة المجال )

ثم وإذ فجأة يتدفق مصوورة من الذكوور كلهم في وقت واحد .
وأخيرا دخل علينا شاب كدة شكلو يدي 25 .
_ سلام عليكم أنا مستر حاتم جي بدل دكتورة مش عارف مين

المهم حضرت الحصة دي وخلانا نكتب عن نفسنا بالانجليزي (بالانجليزي خلي بالك وطبعا صاحبكو مييييييح )

طلعت واتعرفت على كام شاب كدة وقعدنا سوا في البريك مع خلودة حبيبي . دخلت بعد كدة فصل بس كبير في جواه فصلين كلهم ذكوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور فيه 4 اناث فقط . ياعم متركزش
دخل علينا رجل ضخم لا يعرف المستحيل ولابس بدلة راح قايل سلام عليك وكتب اسمو عالسبورة اللي بالطباشير أنا أول ما شفت هذا الدكتور اللبانة اتحشرت في زوري وفضلت أكح أكح لغاية ما الناس كلها بصت عليا واخيرا طلعت اللبانة وابتسمت ابتسامة تدل اني كويس ومتخافوش عليا .
قعد يشرحلنا مادة اسمها بالانجليزي اندستريال ريليشنز بس احسن حاجة الشرح بالعربي والكتابة بالانجليزي .
بعد ذلك دخلت فصل الميكانيكا وخدت كل اللي بكرهو ورجع الدكتور بيا للزمن القديم أيام ما كنت باخد فيزياء أيام أحسن أستاذ درسني فيزياء أستاذ أحمد قطب بس للاسف المصطلحات كانت بالانجليزي وصعبة ومختلفة .
وانتهى اليوم بهذا الشكل وقررت أحول لبزنس عشان اكتشفت أني في الباي باااي .
أشفكو الحلقة الجاية مع يوميات محمد أبو حنيفة .

هناك 4 تعليقات:

Unknown يقول...

زعلان أوى يا سيدى ان عندكم بالطباشير
انته محتاج تيجى عندى زيارة يوم تعرف يعنى إيه هندسة بجد :D
كل اللى انته فيه ده و يعتبر دلع بالنسبة ليه
أتكل على الله و هتلاقى الدنيا هتتظبط معاكـ :)

makh or mohamed hanafi يقول...

قوووووووووول يا رب بس المشكلة مش من الطباشير المشكلة فاللغة

Diska Diva يقول...

اااااخ المشكلة الأكبر إنك تقدر تسمع الدكتور
أنا بردو أول سنة وبدأنا النهاردة محاضرات والحمد لله طلعت زي مادخلت ويمكن طلعت بغباء أكبر !!!

makh or mohamed hanafi يقول...

ربنا يزدنا ويبارك يبني أحنا بقينا 80 مليون من شوية

شكرا ليك وشرفت يا باشا

.

كلمات مفتاحية

مدونة بلوج تدوين مصر مصريين شاب شباب كائن بلوجات بلوج بلوجر بلوجز تدوين عربي أفتخر أنا هنا أضحك أدب ساخر أدب عربي مصري القاهرة العرب الناس ادب كليات مغتربين مغترب في الخارج مسلم جديد جديدة طريقة

blog bloger blogs modawna tadween lol egypt egyptian cool new