الأربعاء، 14 أكتوبر 2009

مش هقول أنا تاني عشان في ناس محتجاني


يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه
أحلام وحلمت بيها واديها بتتحقق عرفت ناس فيها ولقيتهم في الحقيقة وسلمت عليهم كمان . ياما الواحد حلم بحد يكون جنبو يحس بقلبو ويضحي بهمه عشان صاحبه وأااادي الحلم بيتحقق . ياما حبيت ناس وياما كرهت ناس بس في الاخر كلهم بشر وأوعى تدقق . أنا انسان عشت في عالم كله خيال وفجأة صحيت ولقيت نفسي بتحقق من العالم الجديد اللي كله براغيت ومفيهوش مفيد وأدينا بنصدق . بفكر أسافر وأروح مكان بعيد على جزيرة لوحدي ومعايا حبيبتي واعيش براحتي قاعد نايم خارج محدش يسألني ليه ورحت فين وجيت منين . وقفت احلامي وبدأت اصحى وأفوق واحس بالمسؤولية تجاه أهلي واسلامي ووطني العربي . مش هطلع برة أنا هقعد جوة وهجدد في الأرض وهبني مستقبل وأطور في العلم وأغير في العالم . بس ! بس ! السؤال بيعيد نفسه ! هل هغير في العالم وللا العالم هو اللي هيغيرني معاه ؟

محدش عارف الإجابة لأن أنا نفسي مش عارف . هرد على السؤال رد مصري ! ياعم حضارة ايه ونهضة ايه ومستقبل مين يا عم روح لم قرشين أحسنلك وعيش وملكش دعوة في ناس غيرك هتعمل حضارة مش أنت يا مفعوص اللي هتغير في يوم وليلة .

وقد قررت أني هعيش بس هغير ومش هغير ! يعني ايه ؟ يعني هغير في نفسي وأحسن في نفسي . يقوم جيل كامل يقلدني وسعتها هكون غيرت في وطني ووطني هيغير في العالم ونعيش في حب وسلام .

لو عملت تعريف جديد لشخصيتي بدل اللي كان مكتوب في أول بوست أنا كتبته : أنا اسمي محمد حنفي عندي 18 سنة في الأكاديمية البحرية هندسة كمبيوتر . نفسي افتح شركة تنافس شركات الكمبيوتر العالمية ونفسي أشتغل واجيب فلوس بسرعة . أنا هعيش في فلة . وهبني مسجد وهعمل عربية خاصة بيا وهكون شخص مهم في عالم الكمبيوتر إن شاء الله وحط مليار خط تحت إن شاء الله .

((((((((((((((من السهل أن تصادق ألف شخص في سنة لكن من الصعب أن تحافظ على صديقك ألف سنة))))))))))))

ليست هناك تعليقات:

شكرا ليك وشرفت يا باشا

.

كلمات مفتاحية

مدونة بلوج تدوين مصر مصريين شاب شباب كائن بلوجات بلوج بلوجر بلوجز تدوين عربي أفتخر أنا هنا أضحك أدب ساخر أدب عربي مصري القاهرة العرب الناس ادب كليات مغتربين مغترب في الخارج مسلم جديد جديدة طريقة

blog bloger blogs modawna tadween lol egypt egyptian cool new