الأحد، 27 سبتمبر 2009

لالالالا مش أنا



لقد اكتشفت في بلدي أشياء لم أكن أعرفها ااا انا بتكلم فصحة ليه بقا اعدل اعدل اللسان اشطة .. بس اديني اتعدلت.
اكتشف أن الشعب متدااول عنده كلمة عادي كل ما اروح في حتة اسمع عادي عملت ليه عادي رحت فين عادي كلت ايه عادي بتكلم صحبك دلوقتي عادي انت بتحب اه عادي وهكذا طيب خلينا نتكلم بقا في موضوع عادي انا في الفترة اللي فاتت غيرت من نفسي كتير بعد ما عشت في السعودية كل العمر ده جيت هنا لقيت حاجات ومبادئ متعودتش عليها قد مقدرش أقولها لأن كل اللي حوليا فيهم ده . يمكن حياتي ممشيتش زي ماكنت متخيلها بس كل حاجة بتحصل بعرف إنو خير من ربي يعني أنا كنت ناوي أدخل إعلام بس جالي اداب الاسماعيلية وكان قدامي إعلام خاص دخلت علوم حاسب وبعدين فكرت ولقيت نفسي أدخل هندسة كمبيوتر مع إني بحب الرسم ففكرت أدخل فنون جميلة بس أنا مش بعرف أرسم بإيدي برسم على الكمبيوتر بس .
كنت عايز ادخل msa بس لقيتها بعيدة فقررت أني أدخل miu متقبلتش وأخيرا هدخل الأكاديمية البحرية إن شاء الله يا ترى هعيش إزاي وأنا مصدوم كدة بالناس والشعب احنا شعبنا شعب نكته نكته! أه والله نكته , مش مصدق أنا اخليك تصدق : وقفت تكسي وبقلو:

- سيتي ستار يا أصطة
- أتفضل
(ركبت ومفيش ثانية لقيتو بيقف لزبون تاني وراح مركبو وركب 3 معاه كمان واسمع بقا الحوار كان كالأتي وعلى فكرة كل ده كان من واحد فيهم بس )
- استنى يا أصطة في 5 هيركبو كمان
- نعم يا بيه
- هههه بهظر أطلع
- شفت يا حمدي حصل ايه امبارح خالد كلمني وقلي ما تيجي قلتلو مش قادر قالي تعال بس عندي ليك مفاجأة قلتلو لا يا عم قالي اختي معايا وعايزة تشوفك قلتلو 10 دقائق وأكون عندك ههههههه رحت لقيت حتة سحلية معضمة قالتلي اصل أنا خارجة كدة من رمضان بس هتخن إن شاء الله . قلتلها لا لالا اخوكي قالي انك شبه نانسي ورجلك هيفا تؤ مش ممكن تكوني كدة . ( طبعا أنا بسمع وبضحك في نفسي )
وبعد شوية بدأ تاني : بس هي بنت حلا ومؤدبة ومحترمة وقصيرة ههه اصل أنا احبها قصيرة لو طويلة ممكن ترزعني قلم كل يوم من اللي هتشوفو مني ههههه .
بعدها بثانية : بس هي حلوة حلوة يعني . ( مش ملاحظين ان حتة صاحابو مش بيتكلمو ) وأخيرا وبعد نص ساعة حوار فتح واحد منهم بقو : شفت البت سامية اللي عندنا في الشركة عملت كزة وكزة وكزة وكزة ( جاب كل اللي عندو عليها من يوم ما دخلت شركتهم ) وديني لأطفشها هي فاكرة نفسها مين يعني كل ما اشوفها تروح قايلالي مستر حسين حاميني ومش هتقدر تعملي حاجة .
نزلت من التكس وأنا بقلب الكلام في دماغي وأحاول أفتكره وأقلب فيه واجيبه يمين وشمال عشان احاول اعرف هي شركة أيه أدوية ولا موبايلات ولا يمكن موبيليا . هع هع
اذا بعد كل هذا نستنتج أن شعبنا شعب نكتة وبيحكي كل اللي في قلبو حتى لو ده يجرح الجميع المهم هو يقول اللي في نفسو .
ملحوووووظة كل مرة : انتظرو المفاجأة في البوست الجي .

الأحد، 20 سبتمبر 2009

واخيرا اتجرأت أخيرا انا دلوقت هعلي صوتي علييييييك

صباح الفل لأحلى قراء انهردة العيد كل سنة وانتو طيبين عموما أنا كويس وبخير ومنتحرتش الحمد لله طيب نبدأ كلامنا بالعناوين
الكلية
اخباري وجوباتي
اعتراف بسيط
واخيرا خبر حلو

استقبل محمد حنفي وزي......... نو احنا بنقول الخبر بشكل مختلف بص بقا ياض انت وهو حقا كدة بالسلاتو عالنبي أنا ايه قبلوني في كلية اداب وعلوم انسانية الاسماعيلية . ظلمة ظلمة ظلمة أنا كنت عايز زراعة تؤ اصل الملف كان شفاف خالص وبيبين اللي تحتو يمكن شافو رغبات اللي بعدي وللا حاجة .

انا زي ما قلتلكو كويس الصدمة خفيفة مع ترك بعض الخدوش والجروح في مناطق حساسة أوي أوي ( بلاش قلة ادب أنا قصدي مخي ) وبعض الحزن والأسى على أصقائي الشطار الدحاحة عشان النتايج بتاعتهم زي الزفت .

أما عن الأعتراف فا انا بعد أن كتبت كل هذا الكم من التدوين فأنا اعترف أني لولا الله ثم د \ غادة عبد العال مؤلفة أنا عايزة أتجوز مكنتش كتبت حاجة هنا عشان انا بعتبرها معلمتي الأولى في عالم التدوين .

اخيرا الخبر الآخير وهو مرتبط بالأول أنا من انهردة يتقلي يا بشمهندس محمد عشان انا غالبا هروح الأكاديمية البحرية هنسة كمبيوتر

وياربت نشوف الكومنت على الصفحة نفسها عشان الكل يستفيد

الخميس، 10 سبتمبر 2009

ويلكم تو ايجبت 3

بقالي أكتر من شهر في مصر وبلف ودور على المكاتب وأروح مكتب التنسيق وبعد كدة قالولي النتيجة بعد اسبوع استنيت الإسبوع ده ومطلعتش النتيجة قالولي لا كمان اسبوع قلنا مااشي عديها مهو عقبال ما يشوفو الجرمء اللي جي من بلاد العالم ماشي. ويمر هذا الإسبوع عليا مرور السنة . وبعدين قالولي لا النتيجة الأربع اللي جي يعني دخلت في الأسبوع التالت وأدي انهردة الأربع و بببب مفيش حاجة .

طيب وصف الحالة النفسية اللي أنا فيها :

زهقان قرفان طهئان زعلان مضايق طلعان عيني وعين أمي وعين أبويا وعين اللي خلفوني وعين جاري وعين العيلة وعين البواب وعين السواق وعين بتاع الفول وعين اللي مشيين في الشارع وبعدين مخنوق هنفجر وأموت وأتحول إلى أشلاء متطايرة في الهواء مع قليل من البكاء لأني لسة متخانق مع حد عزيز عليا وبعدين شوية عصبية يتبعها رغبة في الجلوس بمفردي في البيت ومن ثم الرغبة في ضرب كل العيال اللي حوليا و حاسس اني هتحول لمستر هالك أو انكردبل واقتل كل البشر وأدخل الحمام لا مؤاخذة عشان أرجع . قرفتكو صح سوري .

المهم بعد كل الرغبات دي أنا قاعد قدام شاشة اللاب توب اللي مطلع عين الناس اللي كتبتهم فوق مع عين مهندسين الكمبيوتر بتوع مصر بكتبلكو الكلام اللي ملوش لزمة ده وفاتح موقع التنسيق وكل شوية أعمل ريفريش وياريت حاجة تحصل .

طيب أما بالنسبة لحالي فا أنا بدأت أتحول إلى كائن مصري مية في المية وبدأت أتقن لغة الحوار في الشارع والبيت وكل حتة .

أما بالنسبة للملل فا ده طلع مش في السعودية بس لا ده هنا كمان يمكن مش بشكل متوسع زي هناك بس موجووود.


ملحووظة : لو مكتبتش حاجة خلال الأربع أيام اللي جيا أعرفو إني ولعت في نفسي .

شكرا ليك وشرفت يا باشا

.

كلمات مفتاحية

مدونة بلوج تدوين مصر مصريين شاب شباب كائن بلوجات بلوج بلوجر بلوجز تدوين عربي أفتخر أنا هنا أضحك أدب ساخر أدب عربي مصري القاهرة العرب الناس ادب كليات مغتربين مغترب في الخارج مسلم جديد جديدة طريقة

blog bloger blogs modawna tadween lol egypt egyptian cool new