الجمعة، 30 أكتوبر 2009

صوتي ياللي منتش فرحانة



تررررن ترررن - دكتور ممكن أرد على التلفون ؟
- أتفضل بس بسرعة عشان المحاضرة هتبدأ
- شكرا ......الو!
- أيوة يا حبي إزيك
- خلود حبيب هارتي ازيك يا باشا عامل ايه
- الحمد لله
- أنا رايح لكريم المقطم تيجي
- اه طبعا بس امتى
- يعني شوية
- خلاص انا معاك ان شاء الله بس اخلص المحاضرة وهاجي .......

دخلت لقيت القاعة فاضيااااا وحاضر 20 من 50 طالب ازاي متفهمش المهم اكتشفت ان كل واحد بيكتب نفسو في ورقة انو حضر وبعدين يروح للدكتور يقلو اصلي تعبان او اصلي مصدع أو اصل بابا مسافر والخ الخ الخ .
طبعا المحاضرة في قمة اللزازة وحاجة تفرح عبارة عن شوية كلام في الكمبيوتر اكتشفناه زمان بنفسنا ايام ما فتحنا الأجهزة بتاعتنا شيء عادي ماشي قشطة .

خلصت المحاضرة السعيدة وروحت لقيت خالد تحت بيتنا مستني رحت مطلعو وغيرت لبسي ونزلنا وحتى الآن مفيش مشاكل الدنيا هادئة والجو برد خفيف وبتمشى وانا بغني ومظئطط عشان اول مرة اخرج اتفسح من يوم ما دخلت الكلية .

تكس تكس
- المقطم
- لا
تكس
- المقطم
- لاااا
تكس
- المقطم
- فين
- شارع تسعة
- لع
تكس
- نعم في حاجة
- عايز اطلع المقطم
- وانا مالي
تكس
- وحياتك المقطم
- ماشي
- هييه تاخد كام
- 25
- نعم روح روح
تكس
- المقطم
- اه
- كام
- انت هتدفع كام
- عشرين
- اركب

وانطلقنا الى المقطم ونحن سعداء وزي ما قلت سابقا مظئططين
كررر كرررر كررررت كرررررررررررررررررر

- اببببا نسيت احط غاز
- نعم نعم يا روح قلبي مهي ناقصة
- معلش يا رجالة لازم أمون لحسن العربية هتقف بينا
- انا قلت من الأول اليوم ده لذيييذ لذييذ

نزلنا قدام محطة موبيل في شارع 9 وكلمنا كريم عشان يجلنا هناك

(خالد ) يبني هو كريم هيجي منين
(انا واعوذ بالله من كلمة أنا ) من الشارع ده
5 دقائق ولقينا كوكو ( عشان في ناس بتزعل من كوكو دي ) جه بالعربية البيضاء الناصعة البياض البي إم دبليو . ( طبعا هي مش بي إم أوي يعني هي حاجة تاني بس خلاص مشوها بي إم ) ركبنا وعلينا الساوند سيستم وشغل عالي اوي .

(كريم ) أزيكو يا شباب وحشني اوي
( أنا وخالد ) حبيبي ازيك والله وحشتنا يابني
( كريم ) عاملين ايه في الكلية
وقد أخرج كل شخص همومه وحياته مرة واحدة والحياة الجامعية الهادئة الجميلة .

(خالد ) انت رايح فين يا كوكو
- هنروح كارفور المعادي نقعد شوية وناكل
- طيب بس هتعرف تروح
- اه في طريق مختصر من ورا وحلو
_ ماشي ورينا يا فنان

ماشيين بالعربية على اسفلت ملوش صوت ومعليين الساوند على الآخر ومشيين على 140 وآخر حلاوة مرة وحدة نلاقي الأسفلت خلص مننا وبقينا بنمشي على زلت وحجارة وبيخبطو في العربية من تحت من كتر السرعة , راح كريم موقف العربية وقعد يرجع بضهرو بس مفيش فايدة مفيش أسفلت والدنيا ضلمااااااااااااا خالص .
طاااااخ

(كلنا ) ايه ده ! خبطنا ايه
وقفنا العربية ونزلنا نبص في ايه






لقينا كلب أسود مرمي قدام العربية
قربنا منه اكتر واكتر واكتر لقيناه بينزف دم جامد وجسمو قاعد يبخ دم بطريقة مش طبيعية
وفجأة
الكلب قام
( أنا ) لاااااااااا وجريت عالعربية أنا وهما
( كريم ) العربية مش بدوور
( خالد ) لامش ناقصة خالص

الكلب قعد يهوهو بصوت عالي ويعمل أصوات غريبة جدا وراح طالع فوق الكبوت
( كلنا ) يااااااااااااا رب ايه ده وصرخنا كلنا صرخة رعب وخوف وقلق
وكريم بيحاول يحاول يحاول مفيش فايدة وفجأة تظهر كلاب سودة كتير وتطلع كلها فوق العربية وتخبط عليها

بس
لما أقول يوم حلو نبقا ايه نصدق

العربية العربية العربية دارت هيييييييييييييييييييييه
جري كريم بسرعة بالعربية وداس فرامل مرة واحدة راحت الكلاب واقعة وبعدين رجع بضهرو ولف ورجع للطريق اللي جينا منه .
واخيرا لقينا الأسفلت وطلعنا داخلين غلط الشارع لافف بس مخدناش بالنا .
علينا الساوند تاني وهدينا وراح الخوف من قلبنا والحمد لله .
( خالد ) يا يبني انا اتشهد على روحي وقلت خلاص هنموت
( أنا ) لا انا عملت على روحي بقا
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
وصلنا كارفور ودخلت بقلب جريء وانا نافخ صدري مش زي السعودية مااامنوووع لا يا عم انت في ايجبت وزي ما اتفقنا ويلكم تو ايجبت افري بادي .

ملحووووووظة : قررت عدم ركوب عربية مع حد في سني لازم اخرج مع حد كبير عشان ( أنا لثة ثوغير ) D;

واتعس الله مسائكم مع سيد أبو حنيفة .

الأحد، 18 أكتوبر 2009

بتفكر بإيه

ناس وناس وناس كل واحد من التلاتة دول بيفكر بطريقتو يعني مثلا في ناس بتفكر بعقلها وده الوضع الأغلب اليومين دول وناس بتفكر بجيبها ودول أسوء ناس في المجتمع اللي هما اتولدو للفلوس وعايشين على الفلوس وهيموتو على الفلوس وطبعا دي فئة كلنا بنكرها وناس بتفكر ب
ب


ب

بقلبها أيوة في ناس بتفكر بقلبها ودول بيبقا في منهم مشترك مع اللي بيفكرو بعقلهم زي الام بتفكر بعقلها عشان ولادها ينجحو وبتحب لولادها كل الخير بس يا ترى احنا هنتكلم عن مين احنا هنتكلم عن الفئة التالتة من النس اللي بتفكر بقلبها
دول بينقسمو اتنين برضو عشاق وهما اللي مش بيعرفو يفكرو الا بقلبهم ودول اللي بينتحرو لو حبيبهم سابهم وناس بتوازن بين العقل والقلب ودول في منهم كتير جدا .

حبيت أو حبيتي حبيبك سابك طب مفكرتش ليه هو سابك مهو ممكن عشان بيحب غيرك وممكن لأنك معرفتش تفهمو حبك لازم نتعلم من كل حاجة أنا وانت وهي لازم نعرف إن الحياة مش هتنتهي لو حد سابنا هنحب غيروه بس أوعة خلي بالكو متحبش حد قبل ما تنسى اللي قبلو لأن ممكن يكون عقلك بيكدب عليك ويقلك بحبها عشان ينسى .
بصو القرعة دي مجتش من فراغ اللي هقلكو عليه تفهموه كويس أوي أوي .


أنا أنا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا مش عارف تيء انا انا انا اااااااااااااااااا برضو مش عارف أقولها إظاهر إنها لسة شوية بس يوم ما هقولها هيكون يوم سعد الجميع .
هو في الواقع بالتحديد كدة بالسلاتو عالنبي أني أني قصدي أنا ب ب ببببب ببب بب مش راضية تطلع فعلا .
كلمة صعبة لا بجد صعبة جدا متطلعش في أي وقت أو لأي حد بس قبل الكلمة دي عشان الواحد ميقعش فيها ويندم لازم يكون قبلها كلمة أنا معجب بشخصية فلان وبعدين أنا ب بببببب بح بح استحالة لا كدة نافع ولا كدة نافع طب أعمل ايه ربنا معايا بجد .

وهقول كام جملة كدة بحبهم أوي
خليك شاب كول تفطر وتتعشى فول وخليك دايما لذيذ وطبعك لازم يغيظ بيها الناس تكون محتارة ونفض ومتشلش هم يلا بلا باي .

ملحووووووووووووظة : أنا بوعي الشباب فقط ولا يؤخذ كلامي على محمل الجد يعني أنا لسة معجب وبس .

الأربعاء، 14 أكتوبر 2009

مش هقول أنا تاني عشان في ناس محتجاني


يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه
أحلام وحلمت بيها واديها بتتحقق عرفت ناس فيها ولقيتهم في الحقيقة وسلمت عليهم كمان . ياما الواحد حلم بحد يكون جنبو يحس بقلبو ويضحي بهمه عشان صاحبه وأااادي الحلم بيتحقق . ياما حبيت ناس وياما كرهت ناس بس في الاخر كلهم بشر وأوعى تدقق . أنا انسان عشت في عالم كله خيال وفجأة صحيت ولقيت نفسي بتحقق من العالم الجديد اللي كله براغيت ومفيهوش مفيد وأدينا بنصدق . بفكر أسافر وأروح مكان بعيد على جزيرة لوحدي ومعايا حبيبتي واعيش براحتي قاعد نايم خارج محدش يسألني ليه ورحت فين وجيت منين . وقفت احلامي وبدأت اصحى وأفوق واحس بالمسؤولية تجاه أهلي واسلامي ووطني العربي . مش هطلع برة أنا هقعد جوة وهجدد في الأرض وهبني مستقبل وأطور في العلم وأغير في العالم . بس ! بس ! السؤال بيعيد نفسه ! هل هغير في العالم وللا العالم هو اللي هيغيرني معاه ؟

محدش عارف الإجابة لأن أنا نفسي مش عارف . هرد على السؤال رد مصري ! ياعم حضارة ايه ونهضة ايه ومستقبل مين يا عم روح لم قرشين أحسنلك وعيش وملكش دعوة في ناس غيرك هتعمل حضارة مش أنت يا مفعوص اللي هتغير في يوم وليلة .

وقد قررت أني هعيش بس هغير ومش هغير ! يعني ايه ؟ يعني هغير في نفسي وأحسن في نفسي . يقوم جيل كامل يقلدني وسعتها هكون غيرت في وطني ووطني هيغير في العالم ونعيش في حب وسلام .

لو عملت تعريف جديد لشخصيتي بدل اللي كان مكتوب في أول بوست أنا كتبته : أنا اسمي محمد حنفي عندي 18 سنة في الأكاديمية البحرية هندسة كمبيوتر . نفسي افتح شركة تنافس شركات الكمبيوتر العالمية ونفسي أشتغل واجيب فلوس بسرعة . أنا هعيش في فلة . وهبني مسجد وهعمل عربية خاصة بيا وهكون شخص مهم في عالم الكمبيوتر إن شاء الله وحط مليار خط تحت إن شاء الله .

((((((((((((((من السهل أن تصادق ألف شخص في سنة لكن من الصعب أن تحافظ على صديقك ألف سنة))))))))))))

السبت، 3 أكتوبر 2009

الصدمة الأولى

يو يو يو هاي افري بادي أنا موهامد هانافي من aast انهردة كان فرست داي اروح فيه الكلية وبصراحة اتبصت آخر حاجة بس طبعا كانت انهردة الدعاوي بالهبل على اللي درسوني العلم بالعربي . اسوء حاجة انك بتدرس بالانجليزي كل حاجة وطبعا زي ما كلو عارف أنا دراستي كلها كانت عربي يعني ضايع ضايع طيب عملت ايه يا واد يا محمد ؟ أنا دخلت الجامعة على الساعة 8 وطلعت على الفصل (بالمناسبة كليتنا فصول مش مدرجات ) لقيت الفصل فاااضييي كله وإذ فجأة ألمح بطرف عيني وانا بلف راسي حاجة لونها بمبا رحت مدقق عيني لقيتها شابة قدي كدة ( فضلت تايه خمس دقائق لغاية ما خدت بالي إن احنا فصول مختلط مش زي السعودية ) فقلت أبدأ بالكلام
_سلام عليكم
_وعليكم السلام
(راح داخل شاب كمان وقعد جمبي )
فضلت قاعد قاعد ومفيش حد تاني والدنيا حر رحت قايم وشغلت التكيف بنفسيي اه والله بنفسي .
شوية وزهقت بجد رحت سائلهم هما الاتنين .
_ اسمك ايه
_ايمن
_وانتي اسمك ايه
_ هدير
_ وأنا محمد (بابتسامة واسعة المجال )

ثم وإذ فجأة يتدفق مصوورة من الذكوور كلهم في وقت واحد .
وأخيرا دخل علينا شاب كدة شكلو يدي 25 .
_ سلام عليكم أنا مستر حاتم جي بدل دكتورة مش عارف مين

المهم حضرت الحصة دي وخلانا نكتب عن نفسنا بالانجليزي (بالانجليزي خلي بالك وطبعا صاحبكو مييييييح )

طلعت واتعرفت على كام شاب كدة وقعدنا سوا في البريك مع خلودة حبيبي . دخلت بعد كدة فصل بس كبير في جواه فصلين كلهم ذكوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور فيه 4 اناث فقط . ياعم متركزش
دخل علينا رجل ضخم لا يعرف المستحيل ولابس بدلة راح قايل سلام عليك وكتب اسمو عالسبورة اللي بالطباشير أنا أول ما شفت هذا الدكتور اللبانة اتحشرت في زوري وفضلت أكح أكح لغاية ما الناس كلها بصت عليا واخيرا طلعت اللبانة وابتسمت ابتسامة تدل اني كويس ومتخافوش عليا .
قعد يشرحلنا مادة اسمها بالانجليزي اندستريال ريليشنز بس احسن حاجة الشرح بالعربي والكتابة بالانجليزي .
بعد ذلك دخلت فصل الميكانيكا وخدت كل اللي بكرهو ورجع الدكتور بيا للزمن القديم أيام ما كنت باخد فيزياء أيام أحسن أستاذ درسني فيزياء أستاذ أحمد قطب بس للاسف المصطلحات كانت بالانجليزي وصعبة ومختلفة .
وانتهى اليوم بهذا الشكل وقررت أحول لبزنس عشان اكتشفت أني في الباي باااي .
أشفكو الحلقة الجاية مع يوميات محمد أبو حنيفة .

الجمعة، 2 أكتوبر 2009

ويلكم تو تو تو تو تو تو جامعة

حبيب هارتي لولولولولي يا فرحة يا فرحة يا فرحاااااا يا حلولي يا حلولي وانجحنا السنادي عقبال كل السنييين يا دي الخيبة اللي شيلانا ووخدانا بعيييد ادخل ادخل ادخل ياااا رجلللل وكن فأرا قصدي أسدا لا لا لا ..... لا لا لا (أن السمااء ممطرة وطريقك مسدووود مسدوود مسدوووود )
ياااااااااه وبعد عناء كبير أوي أوي أوي بصراحة وجنوني بسبب شهادة الثانوية العامة وبعد ذلك فرحتي بإتمامها وبعد هذا زعلي على التنسيق وبعد ذاك فرحتي بدخول الكلية . غدا غدا هو يوم تاريخي بالنسبة للبشرية فعبقري الغبرة سيدخل السيرك يووه قصدي الجامعة . الأكاديمية العربية لعلوم البحار وهي أكاديمية لزيزة أوي فيها كل حاجة كللللل حاجة الكويس الوحش الطيب والشرير . طيب أقرفكو بقا بالكام سؤال بتوع كل مرة . هل هتكون كويسة ؟ هل هتأقلم بسرعة فيها ؟ هل هتعرف على بشر جداد ؟ هل هعرف ابحلق في اللي جمبي ( احم أصل في وحدة صديقة لمامي هناك ومرقباني كويس أوي ) كل هذا وأكثر عند شرائك غسالة فول وطعمية أوتوماتيك .

لقد أصابني القلق والاضطراب الشديد والرهبة من هذا الشيء الجديد . أنا فاكر أول مرة ماما ودتني المدرسة قعدت أعيط أعيط وتشلني وتسكتني وتسبني أروح معيط اعاايط وجابولي المديرة وأنا أعيط . وبعد كدة قلت لبابا : بابا أنا نفسي أبات في المدرسة .

بعد كدة رحت ابتدائي قلتلهم عايز أروح يردو بنفس جميل لا متروحش .
واعدادي قلتلهم سأقتل المدرسين جميعا .
أما ثانوي بابا ماما أنا هنتحر.
يا ترى يا هل ترى بكرة هرجع أقلهم ايه تقريبا هتوسل لوزير التعليم يحط سنة رابعة ثانوي .

ناس كتير هتقلي ليه الخوف يا حبيبي ؟ هرد بكل حنية ( عشاااااااااااااااان أنا ضايع في الجبر والهندسة والفيزياء وبذكائي اللا متناهي دخلت هندسة ) شفتو فرحتي .

عموما تومورو هرجع وأحكلكو كللللل اللي حصل

شكرا ليك وشرفت يا باشا

.

كلمات مفتاحية

مدونة بلوج تدوين مصر مصريين شاب شباب كائن بلوجات بلوج بلوجر بلوجز تدوين عربي أفتخر أنا هنا أضحك أدب ساخر أدب عربي مصري القاهرة العرب الناس ادب كليات مغتربين مغترب في الخارج مسلم جديد جديدة طريقة

blog bloger blogs modawna tadween lol egypt egyptian cool new