الأحد، 19 ديسمبر 2010

على فكرة أنا ابن بلد ومدءدء ( الحمد لله )



اتسائل في بعض الأحيان ماذا لو كنت ابن عائلة ثرية ( يعني من الآخر دادي راجل مريس عالآخر ) وعندي بدل العربية اتنين وعايش في حتت قصر اوبااااا ميخطرش على بالك وعندي ملعب وحمام سباحة ( اوعى وشك , عايز اشوف كائن يقرب من حمام السباحة .....هعمل ايه , هزقو في المية عادي يعني ) :) عيييييييييب انت الكبير برضو يا واد يا محمد ما علينا .

كان هيبقى اسمي لؤي , مسقط البنطلون , لابس سلسلة , عندي تاتو على دراعي ( وفي عدة اماكن متفرقة لا احب ان اطيل عليكم الآن في مواقعها بالظبط ) , راكب مع مي العربية الفيراري بتاعتي وفاكسين لمحاضرات الجامعة , ممممم اند احنا مومكين نيجارب ناكل اكلة لوكل كدة ممممم اسمها كوشاري وااااااو على فيكرة بئى دي سوووووو جامدة موووت يابني اخر تاااالت هااجاات .

وفي الآخر همسك شركة من بتوع دادي اتمرن فيها شوية وبعدين امسك المجموعة كلها .

واتسائل ايضا ماذا لو كنت اعيش في وسط فوق خط الفقر بمراحل بسيطة ( يعني ابويا راجل على قد حاله وانهردة ناكل جبنة بكرة ناكل فول واللحمة كائن لا نراه الا مرة في الاسبوع ) بركب مواصلات عايش في عمارة قايلة للسقوط .

كان هيبقى اسمي حسن , لابس بنطلون من 5 سنين , حاطط حظاظة في اديا , السجارة في بقى ماشي مع البت حنان بنت عم بكر احسن واحد عندو عربية كبدة فيكي يا منطقةةةةةةةةةةةةةة , اخلع انا وهي قبل ما ابوها يشوفنا وافسحها في توك توك العاصمة ,واخدها نضربلنا اتنين حمص عالنيل بس حاجة اييه برنسة .

وفي الآخر هشتغل بياع في محل من المحلات ولو اثبت نفسي ممكن صاحب المحل يخليني امسكه .

واحينا اخرى افكر ماذا لو كنت اعيش في وسط تحت خط الفقر بمراحل كبيرة ( يعني ابويا ساب امي علشان مش هيقدر يصرف عليا وانا وامي كل يوم طالع عنينا في الورشة علشان نجيب لقمة صغيرة تكفي لوجبة واحدة في اليوم ) بمشي ساعات او بركب عربية نص نقل علشان معيش اجرة تكفي عايش في منطقة عشوائية لا يوجد حمام ولا مطبخ بل هو حمام واحد للمنطقة وقاعدين مع معارفنا من بلدنا عشان معندناش مطرح نقعد فيه .

كان هيبقى اسمي دومة , لابس قميص لقيته في الشارع خيطته ولبسته , بشرب سجاير من وانا عندي 10 سنين مقضيها مع بهية بنت الحجة نعمة بنسرح انا وهي بليل عالاشارة عشان نجيب حق سندوتشين فول وطعمية نشبرق بيهم نفسنا وننط على سوور السيما المفتوحة عشان نشوفلنا فيلم .

وفي الاخر هشتغل تباع لعم سيد .

بس لسة انهردة مفكر طب لو كنت انا عايش في افغانستان وبيتي واسرتي اتضربو وهدومي مسكت فيها النار والبلد اتدمرت والجو برد وساقعة وانا عربان وقاعد عالارض ماسك رجليا الاتنين وحاطط راسي في وسطهم تفتكر هل لو انت ده ................ ؟؟؟؟ هتقدر تعيش , هتقدر تستحمل , هتاكل سندوتش الفول اللي مكنش عاجبك ؟؟؟ .... هتشوف الزفت هتاكلو من الجوع وللا لا ؟؟؟؟

((((((((( الـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــحـــــــــــــــــــــــــــــــــــمــــــــــــــــــــــــــــــــــــد لـــــــــــــلـــــــــــــــــه))))))))))

كلمة مهما كنت مين في دول لازم تقولها حتى لو مكنتش واحد في دول بس في وسط طبقتين من دول قول الحمد لله انت مخلط بين كل الطبقات قول الحمد لله ............عارف لو انت اخر واحد في دول وعايش في البرد ممكن تجيلك طيارة هليكوبتر تجبلك معونة وتاخدك تنيمك عندهم لغاية ما يساعدوك ..... مش ممكن ؟ كل شيء واااااااااااااااارد
الحمد لله .

ملحوووووووظة : انا لما اتكلمت عن اسامي او صفات الناس دول اشخاص لابد من وجودهم في وسطنا في المجتمع وانا لا اقصد اي شخص بعينه واذا كنت قد تحدثت عن طبقة بسوء فهذا غير مقصود وانا قلت ان ممكن تكون الطبقات دي مخلطة وشخص يكون فيه من كل طبقة صفة .

بس خلي بالك في ناس عندها نعمة ومش واخدة بالها وشكلهم كدة عايزين يجو عندنا علشان يدونا شوية من النعمة دي ومن الاخر (( انا ابن بلد ومدءدء ))

الأحد، 12 ديسمبر 2010

عمااار يا مصر ( البيض الأبيض )




مرحبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

:) :) :) :)

تنتن تنتن ( جرس الباب )
الزمان : 9 بليل
المكان : بيتنا المتواضع

ميييين :) ( لازم اعيشكو في جو ساسبنس )

فتحت الباااااااااااااااااااااااااااااب يا مااااااااااااااماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ( رية وسكينة ) ( اتنين ستات واحدة منقبة والتانية لابسة ايشارب )

ردت عليا اللي لابسة ايشارب اسود :) احنننننااااا المكتب مدااام (.....) موجودة يا شاااااااااب ( طبعا من غير يا شاب )

رديت وظاهر عليا ملامح ( انا مش فاهم حاجة ) اه ...... لا ...... الحجة مامتها هي اللي هنا تنفع ؟! .! ..!


دخلت ندهت لتيتا ودخلتهم عقبال ما تيتا تيجي الست اللي بتكلمني قالت سلام عليكم ودخلت والمنقبة فضلت مبحلقة فيا بطريقة غريبة وفجأة وبدوون سابق انذار ( مرحباااااااااااااااااااااااا ) نعم ؟!؟!؟؟!!!! ...!؟ .! مرحبا الصوت ده جي منين يا ناس في حد خليجي دخل هنا وانا مش عارف اصل مش معقول يجي من الست دي ....!؟؟!
ماا علينا ما علينا ( كلكو عايزين تعرفو مال البيض الأبيض بالموضوع ثواني وكلو يبقى واضح متستعجلش على رزقك )

يا اخواننا دي مفروض اللي هتشتغل مع تيتا وتخلي بالها منها وتعملها الأكل وكدة :) بس يا فرحة ما تمت (اردنية ) ( طبعا مع احترامي لاخوانا في الاردن عشان انا بحب الاردنيين جدا بس صدقوني الموضوع ملوش دعوة بأي تصنيف دولي الموضوع أكبر من كدة .

اوك ايه المشكلة بقى يا عم الرغاااااي ؟؟ بص يا سيدي صلي عالنبي ( عليه الصلاة والسلام ) الاخت كانت منقبة فجأة بقت محجبة وبدون سابق انذار بقت لابسة ايشارب ونص كم يا سبحاااان الله
عايزين بقى نطلبلها طلباتها اليومية علشان متقدرش تقعد من غيرها يوم واحد خد عندك يابني ( نص كيلو بودرة حمرة مطحونة كويس 4 اقلام كحل علشان يكفي عنيها صباع رووووووووووووووج عشان بتاكل اتنين كل يوم ) وابقى عدي علينا بكرة علشان تجيب نفس الطلبات لأنها بتخلص في يوم واحد .

اتصلت بوالدتي العزيزة التي تعيش هي وابي بالمملكة العربية السعودية واقطن انا وجدتي هنا في منزلنا المتواضع

ماماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا الحقينيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي :) دي بتاكل الروج يا ماما بتاكل الروج

صباح الخير انهردة كان اول يوم فطار بقى معاها عملتلي طبق فول ميشبعش بنت خالتي الصغيرة و3 بيضات (ستوووووووووووب دي قصة لوحدها )

مكونات البيض الاومليت على الطريقة النهاهية ( اسمها نهى )
تحط البيض في طبق وتحط عليه رشة خفيفة جدا ملح ونص كيلو فلفل اسود وبعدين تروح صباهم في الطاسة وبعد ما تصبهم في الطاسة تحط زيييييييت :) ده الاومليت وطبعا اوعى تضرب البيض علشان ميزعلش منك .

انا معرفتش هو ازاي اتعمل الا بعد ما شفتو بصو يا جماعة الطبيعي ان الاوملين لونو بيكون اصفر :) ده كان لونه ابيض غامق ومنقط اسود . حسبي الله ونعم الوكيل , عاااااااااااااااااااااااااااااااا .

ملحووظة : اوعو تفتكرو ان انا لما قلت عليها منقبة وبعدين بقت ماشية في البيت اكنو بيت ابوها ان انا بقول حاجة عالمنقبات دوول احسن نااااس على فكرة بس الاخت دي ملهااااش علاقة بالمنقبات اصلا لأنها اقل حاجة كانت هتعرف حدود ربنا وانا بحترم المنقبات جدا واوعو حد يطلع ويقولني كلام انا مقلتوش لأن في الأول والآخر انا بحكي حاجة حصلت مش بألف من دماغي

ملحوظة 2 : اكتشفتها بليل :) الاخت الفاضلة :) بتشرب سجاير .

إنا لله وإنا اليه راجعون فعلا صدق اللي قال عمااااااااااااااااااااااااااااااااار يا مصر

شكرا ليك وشرفت يا باشا

.

كلمات مفتاحية

مدونة بلوج تدوين مصر مصريين شاب شباب كائن بلوجات بلوج بلوجر بلوجز تدوين عربي أفتخر أنا هنا أضحك أدب ساخر أدب عربي مصري القاهرة العرب الناس ادب كليات مغتربين مغترب في الخارج مسلم جديد جديدة طريقة

blog bloger blogs modawna tadween lol egypt egyptian cool new