الثلاثاء، 14 يوليو 2009

بصموني بالعشرة




محروق متغاظ قرفان طلعان عيني مش طايق كل دي مصطلحات تدل على حالتي النفسية التي ستنفجر في شخص ما ,أشوف فيهم يوم.

القصة أيه يا معلم :بابا زي كل سنة راح يعمل الخروج والعودة للمملكة عشان نعرف نخرج ونرجع تاني ,وكانت المفجأة لازم ابنك يعمل بصمة اليد والعين عشان عنده أقامة لوحده.

أنا : امبوسيبل أنا أعمل بصمة يا بابا ليه شايفني خروف


بابا : لازم تروح يابني عشان تعرف تسافر برحتك لو مش عايز يبقا بلاش سفرأنا:ماشي يابابا ولازم ننزل الساعة كامبابا:الساعة 7 الصبح



وعندما ضرب منبهي في اليوم التالي الساعة 6وييييينص اتشطفت وزببط الزببيط ولبست ونزلت واليوم لطيف الوضع طبيعي بلا مشاكل بابا رايق العربية ماشية من غير صوت كل حاجة زي الفل.

وصلنا المركز تغيرت تعابير الوجوه بابا بقا مكشر وأنا بقيت بلطم قصدي بصوت .سجن جوانتنمو :ده افضل تعبير للمكان اللي بيخدو فيه بصمات الأجانب.قلنا طيب خلينا ندخل:

الظابط: يا سيد ( سيد دي كلمة دارجة في مجتمعهم معناها بالمصري كابتن كابتن ) تعال بعد العصر




بابا: ليه؟؟




الظابط :مافي مكان يللا من هنا




بابا :متزئش طيب


(أظن اليوم باين من أوله)




رحنا المركز التاني لقينا سجن أبوغريب




أسوار أسلاك شايكة وحاجة فله


دخلنا على العسكري اللي على الباب




بابا: لو سمحت البصمات منين


العسكري : أركن على جنب إلين يجيك الرقم


بابا :طيب


(واقفين في الحر الساعة 11 والشمس في جدة متتوصاش )


شويتين ولقينا أخ من بتوع الجوزات جه بعربيتو ولابس نضارة شمس


قلولنا روحو خدو منه رقم


خدنا رقم وبعدين سألناه نعمل ايه ؟ مردش نعمل ايه ؟ مردش , رحنا دخلين على ساحة تانية جنبها لما لقينا ناس واقفين هناك.




شوية وجه الأخ ده بعربيتو نحيتنا وراح نازل




أنا قلتلك تدخل محد قلك تدخل هنا (بزعيق بيقلي أنا وبابا , طب أنا معلش أما بابا راجل كبير يللا على خيرت الله) جيب الرقم وأطع برة الدور اللي بعد هذا.




طلعانا ومشينا على طول مستنناش




رحنا الفرع التالت ولقينا نفس اللي في الفرع الأول




(( عموما الوضع زيو زي مصر مفرقش كتير ))






تو تبي كونتينيو






ليست هناك تعليقات:

شكرا ليك وشرفت يا باشا

.

كلمات مفتاحية

مدونة بلوج تدوين مصر مصريين شاب شباب كائن بلوجات بلوج بلوجر بلوجز تدوين عربي أفتخر أنا هنا أضحك أدب ساخر أدب عربي مصري القاهرة العرب الناس ادب كليات مغتربين مغترب في الخارج مسلم جديد جديدة طريقة

blog bloger blogs modawna tadween lol egypt egyptian cool new