الاثنين، 27 يوليو 2009

الطريق إلى ايجبت


من إنهردة بدأ بلوجي بالعمل قبل كدة كان كله تعارف على شخصيتي بس أما من إنهردة نبدأ الكلام الجد أنا رايح إنهردة بليل مصر بعد 15 سنة في المملكة العربية السعودية مكنتش بروح مصر إلا في الأجازة وبس أما المرادي أنا رايح أعيش فيها وأدخل جامعة فيها يا ترا هقدر أتأقلم بسرعة وخصوصا إني هقعد مع خالتي وجدتي أما ماما وبابا هيرجعو السعودية وهل هتقبل في كلية كويسة وللا هدخل خاص ونظرة المجتمع ليا كشخص كان عايش برة هتكون إزاي طب هعرف شوارعها وأمشي لوحدي وللا هفضل عالة على أهلي طب هدخل جامعة ايه وهتكون قريبة من البيت وللا محتاجة سفر كل حاجة عندي متلخبطة من إنهردة أنا داخل على مرحلة جديدة في عمري مش عارف نهايتها ايه وفين .


15 سنة 15 سنة عشت فيها أجمل أيام طفولتي وشبابي عرفت أحلا صحاب كريم وفيصل وخالد وعبد العزيز ومحمد يغمور ومينار وعمر هشام وعمر صمعان ووليد ومطيع وماجد . وعرفت فيهم أحلا ناس وزمايل فراس و أحمد و عبد القادر وعبد الله الغامدي وعبد الرحمن العمودي و.. و..و..و زمايلي في الفصول كلهم بجد مش عايز أنسى حد.

15 سنة عشت فيهم في أمان وسلام مشفتش فيهم عدوان نقلت في 4 بيوت كلهم كانو أحلا من بعد بيت في شارع الصحافة ده إستقبلني أول ما جيت وبيت في حي الصفا ده أتربيت فيه أغلب عمري وبيت في حي الورود ده عشت فيه فترة إعدادية وفترة المراهقة وبيت في الروضة عشت فيه أيام شبابي والثانوية العامة .

وإنهردة سبت كل ده ورايا وراجع بلدي مصر , راجع لأمي , هل هيكون حضنها دافي زي حضن أمي الحقيقية وللا هيكون حضنها كاتم لأنفاسي .
أنا كنت مستني اليوم ده من زمان زمان قوي بس قد ما كنت مستنيه قد ما أنا مرعوب منه .
أحاسيسي متضاربة مش عارف افرح عشان راجع لبلدي وأهلي وللا أعيط عشان سايب البلد اللي عشت واتعلمت وكلت من خيرها .
أفرح للقاء الأحباب وللا أعيط لفراق الأصحاب .

شريط أيامي بيعدي قدام عنيا دلوقتي بفتكر أول هدية بابا جبهالي وبفتكر أول قلم على خلقتي بابا برضو ادهولي وبفتكر أيام الطفولة البريئة وبفتكر صحابي في ابتدائي وبفتكر أول هدية جبتها لأمي في عيد الأم وبفتكر ولاد وبنات الجيران لما كنت بلعب معاهم وبفتكر أبويا وهو بيقلي أنزل صلي وبفتكر يوم ماعاقبني مرتين ورا بعض وبفتكر ازاي عرفت صحابي وبفتكر وبفتكر وبفتكر حجات كتييير مش عارف احطلكو ايه وللا ايه .

وشريط أحلامي برضو بيعدي من قدامي أكبر وأتعلم أحلا تعليم وأشتغل وأكون مصمم بارع في شغلي مشهور في مجتمعي وأتجوز أحلى بنت تعيشني في هدوء وسلام وأخلف أجمل وأهدا ولاد في العالم وأجيب بيت كبير وأبني مسجد صغير وأجيب عربية بي إم أخر موديل وأدخل ولادي افخم مدارس وأعيش حياة خالية من الهم والغم والنكد .
أحلام مبتخلصش كل يوم حلم جديد بيمحي اللي قبلو .



هل هعرف أعيش ؟؟؟؟؟




يريت أشوف كومنت على الموضوع كتير وإستنوني عشان أحكلكو عملت ايه أول ما وصلت مصر بس أدعولي أوصل بالسلامة وشكرا...

ليست هناك تعليقات:

شكرا ليك وشرفت يا باشا

.

كلمات مفتاحية

مدونة بلوج تدوين مصر مصريين شاب شباب كائن بلوجات بلوج بلوجر بلوجز تدوين عربي أفتخر أنا هنا أضحك أدب ساخر أدب عربي مصري القاهرة العرب الناس ادب كليات مغتربين مغترب في الخارج مسلم جديد جديدة طريقة

blog bloger blogs modawna tadween lol egypt egyptian cool new