الجمعة، 30 أكتوبر 2009

صوتي ياللي منتش فرحانة



تررررن ترررن - دكتور ممكن أرد على التلفون ؟
- أتفضل بس بسرعة عشان المحاضرة هتبدأ
- شكرا ......الو!
- أيوة يا حبي إزيك
- خلود حبيب هارتي ازيك يا باشا عامل ايه
- الحمد لله
- أنا رايح لكريم المقطم تيجي
- اه طبعا بس امتى
- يعني شوية
- خلاص انا معاك ان شاء الله بس اخلص المحاضرة وهاجي .......

دخلت لقيت القاعة فاضيااااا وحاضر 20 من 50 طالب ازاي متفهمش المهم اكتشفت ان كل واحد بيكتب نفسو في ورقة انو حضر وبعدين يروح للدكتور يقلو اصلي تعبان او اصلي مصدع أو اصل بابا مسافر والخ الخ الخ .
طبعا المحاضرة في قمة اللزازة وحاجة تفرح عبارة عن شوية كلام في الكمبيوتر اكتشفناه زمان بنفسنا ايام ما فتحنا الأجهزة بتاعتنا شيء عادي ماشي قشطة .

خلصت المحاضرة السعيدة وروحت لقيت خالد تحت بيتنا مستني رحت مطلعو وغيرت لبسي ونزلنا وحتى الآن مفيش مشاكل الدنيا هادئة والجو برد خفيف وبتمشى وانا بغني ومظئطط عشان اول مرة اخرج اتفسح من يوم ما دخلت الكلية .

تكس تكس
- المقطم
- لا
تكس
- المقطم
- لاااا
تكس
- المقطم
- فين
- شارع تسعة
- لع
تكس
- نعم في حاجة
- عايز اطلع المقطم
- وانا مالي
تكس
- وحياتك المقطم
- ماشي
- هييه تاخد كام
- 25
- نعم روح روح
تكس
- المقطم
- اه
- كام
- انت هتدفع كام
- عشرين
- اركب

وانطلقنا الى المقطم ونحن سعداء وزي ما قلت سابقا مظئططين
كررر كرررر كررررت كرررررررررررررررررر

- اببببا نسيت احط غاز
- نعم نعم يا روح قلبي مهي ناقصة
- معلش يا رجالة لازم أمون لحسن العربية هتقف بينا
- انا قلت من الأول اليوم ده لذيييذ لذييذ

نزلنا قدام محطة موبيل في شارع 9 وكلمنا كريم عشان يجلنا هناك

(خالد ) يبني هو كريم هيجي منين
(انا واعوذ بالله من كلمة أنا ) من الشارع ده
5 دقائق ولقينا كوكو ( عشان في ناس بتزعل من كوكو دي ) جه بالعربية البيضاء الناصعة البياض البي إم دبليو . ( طبعا هي مش بي إم أوي يعني هي حاجة تاني بس خلاص مشوها بي إم ) ركبنا وعلينا الساوند سيستم وشغل عالي اوي .

(كريم ) أزيكو يا شباب وحشني اوي
( أنا وخالد ) حبيبي ازيك والله وحشتنا يابني
( كريم ) عاملين ايه في الكلية
وقد أخرج كل شخص همومه وحياته مرة واحدة والحياة الجامعية الهادئة الجميلة .

(خالد ) انت رايح فين يا كوكو
- هنروح كارفور المعادي نقعد شوية وناكل
- طيب بس هتعرف تروح
- اه في طريق مختصر من ورا وحلو
_ ماشي ورينا يا فنان

ماشيين بالعربية على اسفلت ملوش صوت ومعليين الساوند على الآخر ومشيين على 140 وآخر حلاوة مرة وحدة نلاقي الأسفلت خلص مننا وبقينا بنمشي على زلت وحجارة وبيخبطو في العربية من تحت من كتر السرعة , راح كريم موقف العربية وقعد يرجع بضهرو بس مفيش فايدة مفيش أسفلت والدنيا ضلمااااااااااااا خالص .
طاااااخ

(كلنا ) ايه ده ! خبطنا ايه
وقفنا العربية ونزلنا نبص في ايه






لقينا كلب أسود مرمي قدام العربية
قربنا منه اكتر واكتر واكتر لقيناه بينزف دم جامد وجسمو قاعد يبخ دم بطريقة مش طبيعية
وفجأة
الكلب قام
( أنا ) لاااااااااا وجريت عالعربية أنا وهما
( كريم ) العربية مش بدوور
( خالد ) لامش ناقصة خالص

الكلب قعد يهوهو بصوت عالي ويعمل أصوات غريبة جدا وراح طالع فوق الكبوت
( كلنا ) يااااااااااااا رب ايه ده وصرخنا كلنا صرخة رعب وخوف وقلق
وكريم بيحاول يحاول يحاول مفيش فايدة وفجأة تظهر كلاب سودة كتير وتطلع كلها فوق العربية وتخبط عليها

بس
لما أقول يوم حلو نبقا ايه نصدق

العربية العربية العربية دارت هيييييييييييييييييييييه
جري كريم بسرعة بالعربية وداس فرامل مرة واحدة راحت الكلاب واقعة وبعدين رجع بضهرو ولف ورجع للطريق اللي جينا منه .
واخيرا لقينا الأسفلت وطلعنا داخلين غلط الشارع لافف بس مخدناش بالنا .
علينا الساوند تاني وهدينا وراح الخوف من قلبنا والحمد لله .
( خالد ) يا يبني انا اتشهد على روحي وقلت خلاص هنموت
( أنا ) لا انا عملت على روحي بقا
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
وصلنا كارفور ودخلت بقلب جريء وانا نافخ صدري مش زي السعودية مااامنوووع لا يا عم انت في ايجبت وزي ما اتفقنا ويلكم تو ايجبت افري بادي .

ملحووووووظة : قررت عدم ركوب عربية مع حد في سني لازم اخرج مع حد كبير عشان ( أنا لثة ثوغير ) D;

واتعس الله مسائكم مع سيد أبو حنيفة .

ليست هناك تعليقات:

شكرا ليك وشرفت يا باشا

.

كلمات مفتاحية

مدونة بلوج تدوين مصر مصريين شاب شباب كائن بلوجات بلوج بلوجر بلوجز تدوين عربي أفتخر أنا هنا أضحك أدب ساخر أدب عربي مصري القاهرة العرب الناس ادب كليات مغتربين مغترب في الخارج مسلم جديد جديدة طريقة

blog bloger blogs modawna tadween lol egypt egyptian cool new